woensdag 14 oktober 2015

Zomer 2016..

Ken je die mop over het Nederlands elftal die naar het EK 2016 ging? Nee, gister zijn we dan definitief uitgeschakeld door Tsjechië (2-3), conclusie, we (of zij) zijn er niet bij volgend zomer in Frankrijk. Natuurlijk is dat schandalig als je de poule vooraf op papier bekijkt maar ja, op het veld waren ze, IJsland, Turkije en Tsjechië, stuk voor stuk beter als 'Ons Oranje' en wees nou eerlijk, met dit team heb je daar ook helemaal niets te zoeken.

Ik weet niet of het aan de lichting ligt, maar heel overtuigend ziet het er allemaal niet uit. Haantjesgedrag en niemand die een stap extra wil zetten voor een medespeler of erger nog, voor je land. Tijdens een potje FIFA 2016 in het hotel zullen ze zich meer inspannen dan een gemiddeld potje EK kwalificatie voetbal. Ik zag afgelopen week nog een foto van de Oranje selectie van 1998 voorbij komen, zulke kerels hebben we op dit moment echt niet.

1 keer eerder heb ik meegemaakt dat we een eindronde niet meededen, dat was in 2002 tijdens het WK in Japan en Zuid-Korea. Dat was het WK van Ronaldo (dé Ronaldo) met kuif. Wat een held was hij dat WK. Ik was destijds 16 en vond het erg jammer dat we er niet bij waren. Niet gezamenlijk met vrienden in Oranje uitgedost naar de kroeg om te kijken, geen versierde straten en geen wuppies. Tijdens een EK of WK leeft heel voetbalminded Nederland in vrede met elkaar. Dan maakt het niet uit of je Ajacied, feyenoord of psv aanhanger bent. Tuurlijk, na een kut pass van Depay of Elia blijf je als Ajacied zeggen dat het een lampekap of kakkerlak is, maar dan lach je er om. Maar goed, die vrede kunnen we aankomende zomer wel vergeten.

Nu 14 jaar later missen wij het EK, een EK met 24(!) landen waar wij niet eens bij zitten. Het wordt een rustige zomer voor ons Nederlanders met ook toch nog voordelen. Want je weet wat een oud voetballer ooit zei, elk nadeel heb z'n voordeel..

- We hoeven geen vrije dagen aan te vragen
- Niet veel de kroeg in
- Geen wuppies te sparen
- Geen hartkloppingen tijdens wedstrijden
- Onze spelers etaleren hunzelf niet, dus blijven langer in de Eredivisie
- Waardoor de Eredivisie weer sterker van wordt, hoop ik

Dat de KNVB hierdoor miljoenen misloopt wat ik vandaag las laat me koud. De KNVB heeft er immers zelf voor gezorgd door na het succesvolle WK 2014 Guus Hiddink aan te stellen, daar is het toch allemaal mee begonnen. Heel Nederland en Ronald Koeman zelf dacht dat hij de juiste man op de juiste plek zou zijn. Maar nee, Bertje van Oostveen koos voor opa Guus Ongeluk. Wat er daarna allemaal gebeurde is allemaal een gevolg van bovenstaande beslissing. Nu heeft Bertje van Oostveen aangegeven door te willen bouwen met Danny Blind, de selectie en zichzelf. Tja, ik weet niet wat ze aan het bouwen zijn, zij zijn de laatste 2 jaar behoorlijk aan het slopen geweest.

Maar goed, in september 2016 begint de kwalificatie voor het WK 2018 met op papier een zeer moeilijke poule met landen als Frankrijk, Zweden, Bulgarije, Luxemburg en Wit Rusland. Ik hoop dat bepaalde oudere spelers dan afscheid hebben genomen en dat er een nieuw fris elftal staat met misschien een nieuwe frisse bondscoach. Danny Blind is voor de leeuwen gegooid, maar willen we iets voorstellen moet denk ik, 1 van de 17 miljoen bondscoaches, ook hij weg of een trede lager, lekker assistent worden.

Ik weet niet welk land jij gaat aanmoedigen aankomend zomer maar ik ben tot die tijd supporter van de AZZURRI! Ik ga Italië supporten dit EK, dan kan ik tijdens mijn zomervakantie hoop ik tóch nog een feestje vieren.. FORZA ITALIA!

Ciao..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten