dinsdag 5 juni 2012

Oranje boven..

Het is weer zo ver, het EK staat voor de deur! Aan alles merk je het, de winkels etaleren Oranje, op TV wordt je dood gegooid met voetbal reclames, bij alle supermarkten kun je Oranje goodies sparen en de ene poule na de andere poule kan ingevuld worden. Ja, heel Nederland wordt weer 1 met het EK.

Het Nederlands elftal boeit mij in principe niet zo heel veel. Ik ben alleen fanatiek tijdens de toernooien. Kwalificatie en oefenwedstrijden van Oranje boeien me niet, maar tijdens een EK/WK ben ik Oranje-proof! In 2010 hadden we wereldkampioen moeten worden maar kwamen we amper aan voetballen toe. Nu, twee jaar later met bijna dezelfde selectie heb ik er minder vertrouwen in om Europees kampioen te worden.

Waarom? Omdat iedereen er vanuit gaat dat de nummer twee van het vorig WK even die beker gaat halen en nu wél gaan winnen van Spanje? Ik dacht het niet. Gemakzucht. Maar ook met dit selectiebeleid wordt je geen Europees kampioen. Want wie neemt bijvoorbeeld nou een Bouma mee? Ervaring? Leiderscapaciteit? Bullshit.. Toen Fredje Rutten en de selectie van PSV destijds opgewacht werd na de verloren wedstrijd tegen NAC, ging Fredje Bouma naast Fredje Rutten staan en hield hij als een verlegen jonkie z'n mond. Als hij, als ervarenste speler van PSV daar het woord had genomen, dan was hij pas een leider. Maar nee, de jongelingen zoals Strootman en Wijnaldum deden het woord. Ik denk zelfs dat Bouma een handtekening/shirt gaat scoren dit EK van Christian Eriksen. Scoort hij toch nog wat..

Niet omdat ik Ajacied ben, maar Bouma is toch echt de zwakste schakel. De verrassende schakel vindt ik de jongste deelnemer van dit EK, Willems. Ook PSV-er maar speelt echt als een ervaren verdediger, beter als de geblesseerde Pieters, beter als de bejaarde Bouma.

Ik baal als Ajacied dat Anita en Emanuelson er niet bij zijn. Anita heeft zich bewezen op het middenveld en kan eventueel op de linksback evenals Urby die zich heeft laten gelden in Milaan en kan tevens ook op meerdere posities uit de voeten.

Ook het feit dat Huntelaar bankzitter gaat worden snap ik niet. Naar mijn mening heeft van Persie zich niet laten zien tijdens het WK 2010 dus kies je dit toernooi voor iemand anders. Ok, van Persie heeft een top seizoen achter de rug bij Arsenal maar wat te denken van The Hunter? Ik zou voor Huntelaar kiezen. Nu we toch bezig zijn geef ik jullie mijn favoriete opstelling in het systeem van Oranje:

Stekelenburg

van der Wiel - Heitinga - de Jong - Willems

van Bommel - van der Vaart
Sneijder

van Persie - Huntelaar - Affelay 

Ach ja, in het land van de 16 miljoen bondscoaches heeft iedereen zijn eigen voorkeur..

Maar goed, ik heb niet het vetrouwen in een goed EK. Ik hoop het van ganser harte maar zie het niet zo zitten. Portugal, Duitsland en Denemarken zijn geen landen die je zo maar verslaat. Ik heb mij niet in de tegenstanders verdiept maar weet dat Duitsland met de Bayern jongens een sterk elftal hebben. Ook Denemarken ken ik van onze Denen die hier in de Eredivisie spelen. Een goed elftal met technische spelers. En de wedstrijd tegen Portugal wordt sowieso oorlog waar de ene kaart na de andere wordt getrokken. Het kan alle kanten op. Belangrijk is de eerste wedstrijd winnen, maar ik denk dat we het zelfs tegen de Denen heel moeilijk gaan krijgen.

Positief ben ik echt niet, maar toch in de meeste poules die ik ingevuld heb, heb ik Nederland gewoon weer als Europees Kampioen. De eerste keer dat het gebeurde was ik 2 jaar, nu 24 jaar later heb ik wel weer zin in een feestje. Zaterdag de 9e trappen we af tegen Denemarken en zou ik in mijn Oranje kloffie paraat staan. Ik heb er zin in! Hup Holland Hup!

Ciao!

P.S. Ook ik heb een GRATIS EK Poule! Doe mee en win leuke prijzen! Ga naar: http://www.scorito.com/ek2012/josti-ek-poule



Geen opmerkingen:

Een reactie posten